دکتر عباس پور

به نمایندگی از دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان میزبان شانزدهمین کنفرانس ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی از همه مساعی و تلاش مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، کمیته دائمی و بویژه جناب آقای دکتر بازرگان، ریاست محترم دانشگاه کردستان ، دبیرخانه کنفرانس بلاخص دبیر علمی کنفرانس جناب آقای دکتر سلیمی، دبیر اجرایی و نیز دبیران کمیته های علمی کنفرانس و همه اساتید و صاحبظران و شرکت کنندگان در این رویداد علمی فاخر تشکر و سپاس خویش را ابراز می دارم.

آن گونه که مستحضرید این کنفرانس با هدف جلب توجه دانشگاهیان، مدیران، سیاست گذاران و آموزشگران آموزش عالی کشور و در راستای ارتقای کیفیت آموزش عالی، اطلاع رسانی در خصوص شیوه های ارزیابی و ارتقای کیفیت، تبادل نظر در باره رویکردهای ارزیابی و کمک به گسترش پژوهش در زمینه ارزیابی و بهبود کیفیت آموزش عالی به طور سالانه تشکیل می شود تا با حضور و مشارکت مؤثر صاحبظران و دست اندرکاران نظام  دانشگاهی امکان به  اشتراک گذاری جدیدترین و آخرین یافته ها و دستاوردها در حوزه ارزیابی کیفیت در نظام های دانشگاهی فراهم شود.

بر طبق برنامه ریزی های انجام شده کنفرانس هر ساله برگزار می شود. مأموریت و هدف بنیادین کنفرانس های سالانه  ثابت و مشخص است ولی در هر سال می توان یک هدف اصلی برای کنفرانس آن سال در نظر گرفت . ما تلاش خواهیم کرد هدف اصلی کنفرانس شانزدهم را  با توجه به مقتضیات زمانی ، و ظرفیت های دانشگاهی در شورای علمی کنفرانس تعیین کنیم و الویت بندی و جهت گیری کنفرانس شانزدهم را  در راستای تحقق هدف اصلی سالانۀ توسط کمیتۀ علمی تبیین تبیین و اطلاع رسانی کنیم.

بی شک ، موضوع ارزیابی کیفیت نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در بهبود عملکرد نظام دانشگاهی دارد بویژه در زمانی که غلبه کمییت موتور کیفیت در نظام دانشگاهی ما را از رمق انداخته و بیش از هر زمانی نیازمند نگرش راهبردی و انطباقی هستیم. همه تلاش خواهیم کرد تا با بهره گیری از مجموعۀ سرمایه های فکری و ظرفیت های علمی و پژوهشی کشور و امکانات تعامل با جامعه بین الملل در نظام های دانشگاهی  در جهت حفظ و ارتقای کیفیت کمک کنیم.

ارزیابی به مثابه مفهومی سنجه پذیر در فرآیند مستندسازی دانش، مهارتها، نگرشها و باورهای حاکم بر نظام های دانشگاهی همواره نقش بی بدیلی در فرایند یاددهی - یادگیری در تمام سطوح آموزشی دارد. اتخاذ جهت گیری اثربخش و تمهیدات کارآمد در فعالیت های ارزیابی نقش مهم و قابل توجهی در آینده دانشگاهها و نحوه مداخله کنشگران اصلی آن  ایفا می کند. بی شک از هر سیستم ارزیابی اثربخش  انتظار می رود که با دغدغه کیفیت تعیین کند دانشجویان چه چیزی یاد می گیرند و چگونه فرآیند یادگیری ایشان مدیریت می شود. از این رو، روش یاددهی - یادگیری، نحوه کاربست متدولوژی های آموزش و رویکرد  نوآورانه هر دانشگاه در بهره گیری از ظرفیت های متدولوژی های آموزش نقش کلیدی در سرآمدی عملکرد آموزشی هر دانشگاه دارد.

ما امروز به خوبی واقف هستیم که ارزیابی فقط با نمره دادن و امتحانات پایان ترم امکان پذیر نیست. مسیر شناخت فراگیران و درک درست از کیفیت یادگیری آنها حوزه دانشی وسیع  و پیچیده ای است که  موفقیت در آن علاوه بر شایستگی تخصص رشته ای مستلزم بهره گیری از ظرفیت های میان رشته ای و فرا رشته ای است . ارزیابی نه تنها یکی از  " محرک های " اصلی فرایند یاددهی - یادگیری است . بلکه آشنایی با وجوه تخصصی که اشکال مختلف آن  دارد  می تواند تبیین گر مزیت ها ، محدودیت ها و نیز نگرانی ها و دغدغه های امروز و فردای ما بر اساس درس آموزی از اقدامات گذشته باشد.

ارزیابی کیفیت  نظام های دانشگاهی فرآیندی مداوم برای تعیین انتظارات سطح بالا در امر مدیریت یادگیری ، اندازه گیری پیشرفت به سوی نتایج یادگیری تثبیت شده، و ایجاد مبنایی برای تأمل، بحث و بازخورد برای بهبود برنامه های آموزشی دانشگاه محسوب می شود. این فرآیند نه تنها سیستماتیک و چرخه ای است بلکه ناظر بر پایش مستمر انتظارات و استانداردها  در جریان فعالیت های تعریف شده و تعالی آن هاست.

تحلیل کلی از روند فعالیت های  توسعۀ دانشگاهی ، به ویژه در سال های اخیر  نشان می دهد که توسعۀ نامتوازن و نامتجانس باعث ایجاد تنگناها و مشکلات پیچیده و مخاطره آمیزی در حوزه های مختلف آموزش شده است که بر کیفیت و سرعت فرایند توسعه پایدار، یکپارچگی و دانش محوری تأثیرات نامطلوب و بازدارنده ای داشته است .

انتظار می رود در کنفرانس شانزدهم ان شاءا... دستاوردهای چشمگیری داشته باشیم.


دکتر عباس عباس پور

دبیر علمی همایش